måndag 31 januari 2011

SCHARLAKANSFEBER OCH SVINKOPPOR....

Max var ju rejält förkyld med feber för 2 veckor sedan. Han hade hög feber, mådde riktigt illa, fick blåsor på tungan så han inte kunde äta på flera dagar, utslag på kroppen osv..



Vi var då till vårdcentralen för att kolla upp Max o Eddies MOLLUSKER som blivit mycket värre och  jag bad även läkaren titta i Max mun o hals då han haft hosta och ont i halsen så länge osv. Hon tittade men tyckte att det hade med förkylningen att göra - inget mer med det... 
 Max hade även ett riktigt fult sår precis vid näsan (som vi trodde berodde på att han snytit sig så mycket).
Läkaren tittade på hans utslag på kroppen, vi antog att han kliat sönder moluskerna men hon sa att han bara hade vintertorr hud o att det var därför det kliade så hemskt. Hon skrev ut ngn salva att smörja med o medicin mot klådan.

EGENTLIGEN skulle han ha haft penicellin redan då..... Jaja, vi var ju inställda på att det var en rejäl förkylning o molluskerna som spökade..



Igår kväll började han fjälla ordentligt med skinn på händerna, jag borde ju ha förstått att det var något som inte stämde då..

Idag fick vi veta att Max kompis har SCHARLAKANSFEBER med exakt samma symptom som Max hade o har..

Jag hämtade hem honom från dagis i förmiddags o åkte till vårdcentralen där läkaren direkt sa att han har scharlakansfeber OCH SVINKOPPOR (såret vid näsan o småsåren på kinden..) och måste få penicellin! Han ska nu vara hemma från dagis några dagar tills penicellinet verkar o han inte smittar längre..

FASEN OXÅ, tänk om han hunnit smitta fler barn på dagis!! Så onödigt!! Är det en så pass ovanlig sjukdom att läkaren vi träffade förra gången inte ens tänkte på det??

Stackars lillkillen våran! Inte konstigt att han är så trött hela tiden!!



Hoppas hoppas bara att Eddie o Mille klarar sig från det här nu!! Men de borde ju redan ha fått det tycker jag!

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Hittade din blogg när jag googlade syskonsits.
    Vad fina barn du har. Vad fantastiskt att ni blev gravida med tvillingar på egen hand efter IVF:en med första barnet.
    Har själv tvillingar via IVF.
    Planerar nu syskonförsök och hoppas innerligt att storken anländer när tvillingarna är runt 2 år.
    Undrar då hur man löser vagnproblemet.
    Vill helst slippa att köpa en trillingvagn för de är såå dyra.
    Vilken tvillingvagn med syskonsist hade ni till era kids?
    Tacksam för svar.
    Mvh Jennie

    SvaraRadera
  2. Vi babytravels tvillingvagn med syskonsits! Har kvar sitsen om du är intresserad! MEN Max var så liten då twinsen kom o han kunde inte sova i sitsen vilken gjorde att jag blev väldigt låst.. Nu är han 4 o jag önskar verkligen att jag hade köpt en trillingvagn när Smågrabbarna kom! Det hade underlättat livet väsentligt under dessa år! Hade fortfrande haft STOR användning av den! Nu är alla grabbar för tunga för syskonsitsen så jag kan inte gå med alla 3. Visst är det häftigt med tvillingar! (även om det är tufft oxå) vad roligt med syskonförsök! Håller tummarna!!! Om du vill kan du maila mig på Linda.bergmark@hotmail.com! / linda

    SvaraRadera