torsdag 14 oktober 2010

Jä..la SNABBSÄNKA!!

Jäklar vad jag är less på alla förkylningar!! Mille var sjuk i över en månad och nu när han är friskt blir jag riktigt dunderförkyld. Jag har varit hängig i flera veckor men det har varit lite till och från..

Hade sett fram emot akupunkturen hos sjukgymnasten idag men det blir inget av. 

Förra veckan var jag o Mille på vårdcentralen och skulle ta prover då vi aldrig blev friska nån gång. Läkaren sa att vi skulle ta en snabbsänka o om den var ok var det bara att vänta ut förkylningen. Jag sa att jag ville ta mer prover då jag inte alls litar på den jäkla snabbsänkan, jag ville veta om vi fått tillbaka TWAR el MYCOPLASMA el ngt annat. Nädå.. enligt läkarn kunde man då bara ha det en gång i livet så det var ingen risk! Tror jag blir knäpp!! Vad är det för läkare de har på VC?? NÄHÄ!! Men jag har haft TWAR 2 ggr och jag vet de som haft MYCOPLASMA fler än en gång!

Hösten för 2 år sedan var jag o barnen sjuka hela tiden och när jag var till läkarn sa de att det bara var en vanlig förkylning osv. Till sist, efter 3-4 månader togs prover på oss och då hade vi Twar, Mycoplasma och ngn annan influensavirus.. Tänk om vi hade fått veta det direkt!! Då hade vi sluppit den helveteshösten!! Det enda positiva med att det dröjde var väl att jag kunde fortsätta amma Eddie o Mille! Jag fick lov att sluta amma dem för att få ett penicillin som skulle verka på allt jag hade i kroppen..

Samma sak med SNABBSÄNKAN var det när Johan för 3 år sedan var riktigt dålig och vi, dumt nog, åkte till vårdcentralen. Läkaren tog en snabbsänka och då den var ok skickade hon hem honom med rekommendationen att ta en alvedon o sova. Jag frågade om det inte kunde vara hjärnhinneinflammation men NÄDÅ, ingen risk för det då snabbsänkan inte visade ngt!!
Den natten var han så fruktansvärt dålig att jag fick ringa ambulans och han blev kvar på sjukan i en vecka då han hade HJÄRNHINNEINFLAMMATION; HJÄRTMUSKELINFLAMMATION och Bihåleinflammation. Men NEJ, det är klart att om den jä..la snabbsänkan inte visar ngt så är ju allt bra enligt läkarna på vårdcentralen!
Det kanske eg var så att hans hjärna fick kortslutning då vi samma dag hade fått veta att vi väntade TVILLINGAR! haha

Visst är det inte konstigt att jag inte har så stort förtroende för de flesta läkare på VC och att jag inte litar på snabbsänkan??

Ha en bra dag!! kram

3 kommentarer:

  1. Tack för dessa beskrivningar av hur man inte kan lita på (den jä...la) snabbsänkan. Jag är i en liknande situation och önskar att det fanns även läkare som kunde bekräfta samma osäkerhet. Nu känner jag att jag har lite mer råg i ryggen inför nästa läkarbesök.

    SvaraRadera
  2. Lite konstigt resonerat.

    CRP visar om kroppen är drabbad av en inflammation, timma för timma. Kollar du i journalen så tog dom säkert ett nytt CRP - kolla vad det värdet visade.
    Tyvärr så finns det ju inga prover som visar framtiden....

    Som förälder till ett litet barn ingår det att inse att ungens tillstånd kan förändras snabbt, mycket snabbt. Det tycker jag att doktorn på vårdcentralen borde ha sagt.

    Och TRE infektioner, samtidigt, vad är oddsen för det? Du är säker på att du inte förväxlar det med att du hade antikroppar mot dessa..?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ursäkta men jag förstår inte riktigt vad du menar...
      Ja barns tillstånd kan förändras mycket snabbt men jag tycker absolut INTE att de ska räkna med att allt är ok bara för att snabbsänkan är ok..

      OM det hade varit så att jag hade förväxlat mina infektioner med antikroppar kanske inte läkaren hade skrivit ut ett penicellin som verkligen skulle ta död på all skit jag hade i kroppen.. Och ANTIKROPPAR ska nog inte göra en så fruktansvärt dålig som jag var den hösten..

      Och när det gäller min man så hade han TROTS OK CRP: HJÄRNHINNEINFLAMMATION; HJÄRTMUSKELINFLAMMATION och BIHÅLEINFLAMMATION..

      så NEJ jag tycker inte att jag resonerar så hemskt konstigt!

      Linda

      Radera