lördag 23 oktober 2010

fruktansvärda, djävulska ENDOMETRIOS...

Ligger i soffan just nu och har så fruktansvärt ont i magen av endometriosen... Jag hade verkligen hoppats att den inte skulle "komma tillbaka" nu när jag har spiral och efter alla hormoner kroppen fick vid graviditeterna, speciellt när jag väntade twinsen..
Jag får även ont längst ner i ryggen och i bäckenet och det går knappt sitta..

Jag fick diagnosen -04 el -05. Det var mest troligt den som gjorde att vi först hade 2 missfall och att jag sedan inte kunde bli gravid. Jag har egentligen inte så stor koll på den här djävulska sjukdomen men det är endometrioshärdar som kan blöda ut i buken och ge inflammation och fruktansvärd smärta. det är en kronisk sjukdom...


Läs mer på http://www.vardguiden.se/   
http://www.endometriosforeningen.com/site/


När vi först ville försöka få barn och jag slutade med p-piller fick jag så fruktansvärt ont vid den första ägglossningen att vi åkte in på gyn. De hittade inget fel men sa att det kunde vara livmoderinflammation (tror jag det var). Efter behandlingen mot det blev jag gravid - slutade med missfall. några månader senare var jag gravid igen - slutade oxå i MF. eller rättare sagt MA som det heter. Båda gångerna fortsatte kroppen att bilda graviditetshormoner och fostret var kvar där inne.

Jag fick mer och mer ont i magen, speciellt vid ägglossning o mens. En gång ringde Johan ambulansen då jag svimmade av smärtan. Hade en helknäpp läkare som sa att jag fick lära mig leva med smärtan, "du är ju kvinna och har mens,det får  du vänja dig vid" åhh vad arg jag var sen när jag fick tillbaka orken. Det slutade med att mamma följde med in för att träffa en annan läkare och tala om för henne att hon misstänkte att jag hade endometrios - det var alltså mamma som hade läst om ngt som påminde om mina symtom...

Jag fick göra en titthålsoperation och de konstaterade att det var precis det jag har. jag hade då endometrioshärdar runt livmodern och tjocktarmen (tror jag det var) hade vuxit fast i bukväggen..

Jag fick en hormonbehandling på 6 månader som gjorde att kroppen trodde den var i klimakteriet - inte direkt skoj när man bara vill ha en bebis..

Några månader efter den var slut påbörjade vi vår första IVF =PROVRÖRSBEFRUKTNING!! Jag blev gravid och vi fick vår lilla MAX!!!

Har inte kännt av endometriosen så mycket sedan jag fick Eddie o Mille men nu är den tillbax - skit skit skit!!!


Kram /Linda

2 kommentarer:

  1. Nej... Vill bara ta bort all smärta, vet hur detta har plågat dig och allt som du fått varit med om. Redan då ville jag bara göra allt för att du skulle slippa ha ont och jag hade hoppats, som du, att du aldrig skulle behöva uppleva det igen... Du har fått tre underbara barn och det visar på en enorm styrka, som bara du besitter, för du skulle bara ta dig igenom det och du fick gå igenom saker som ingen ska behöva göra vid så ung ålder. Men du var envis, du visste vad du ville och du tog dig igenom det. En styrka som givit dig otroligt mycket idag, du kommer ta dig igenom detta också! Tänker på dig, stenhårt!! <3

    SvaraRadera
  2. åhh vännen vad du är go! Saknar dig så mycket! Du har ju rätt, jag har fått 3 underbara pojkar! Det värsta med att få diagnosen var ju att jag kanske aldrig skulle kunna bli gravid! Smärtan år ju leva med o förhoppningsvis blir det inte lika illa som innan jag fick barnen!
    Längtar tills du kommer hem! hoppas du hinner träffa oss lite! puss o kram /Linda

    SvaraRadera