söndag 28 november 2010

Max SLUTADE med tutten igår...


Japp så VAR det..

Igår kväll hade vi våra kära grannar här. Vi vuxna åt fondue när barnen somnat!! Mumma vad gott det är! Bara jobbigt att jag (som vanligt) åt tills jag trodde magen skulle spricka och jag knappt kunde gå..

Men tillbax till Max tutte/napp.. Han har alltid varit VÄLDIGT beroende av den. Förra året gav han den till tomten när vi hälsade på honom i Lycksele på JULPARKEN men efter ca 2 veckor insåg vi att det inte var lönt längre då han hela tiden snodde tuttarna/napparna av sina bröder osv..

Vi har läst "Kråke. Elsa o Nappen" från Kråkes bokklubb och jag tror den har haft betydelse för Max stora beslut igår kväll..
Nu har vi pratat om att alla 3 ska sluta samtidigt nu till jul . MEN igår kväll när Max o Zeb (som slutade med den för länge sen!) skulle gå o sova sa Max väldigt bestämt att han nu slutat med tutte, att han är STOR KILLE. Han ville skicka den till ROBIN HOOD! Så vi la dem i ett kuvert, skrev vem det var till och Max fick skriva sitt namn själv! Han var väldigt stolt!

När han la sig i sängen igår hittade han en tutte som han gav till J o sa att han inte behövde då han faktiskt slutat med tutte nu... Det gick jättebra för honom att somna utan den men i natt gick det INTE bra..



Han vaknade och grät o skrek efter tutten. Jag la mig bredvid honom men det hjälpte inte alls. Efter en timme gick jag ner med honom i gästrummet i källaren då han väckte smågrabbarna oxå. Efter att vi legat där i en halvtimmeo han fortfarande grät av ABSTINENS gick jag upp o hämtade en tutte.. Jag ORKADE inte längre.. Hade innan Max vaknade varit in till Eddie o Mille några gånger då de sov väldigt dåligt o grät osv.Jag var så fruktansvärt trött så jag ville bara sova!! Han somnade såklart DIREKT när han fick tutten i mun..
Nu säger han att han ska sluta när han fyller 4 år. Vilket är om ca 2 veckor..

I boken som vi läst fick Elsa det hon helst av allt ville ha av tomten för att hon gav sin napp till honom. Max hoppas att ROBIN HOOD ska ge honom BUZZ LIGHTYEAR när han slutar med tutten.




 Skulle ju va sååå bra om han slutade med den nu när han själv hade bestämt sig.. Han har börjat tycka att det är pinsamt o vill inte att kompisarna ska se att han har den..  Idag fick han inte ha den när han skulle vila vilket ledde till att han sitter med mig i soffan o ser film nu istället! Förhoppningen är att han ska somna utan den ikväll igen..
Samtidigt känns det inte värt det om det fortsätter som inatt nu när han ÄNTLIGEN hade börjat sova bra o sova längre än till 5 på morgonen..

Vad ska vi gör nu då??? Någon som har ett bra råd??

2 kommentarer:

  1. Jag penslade på stop'n grow på Affes alla nappar och de smakade så hemskt så han ville då inte suga på de någe mer :D
    Almas tumme fick sig oxå en dos så hon slutade. Anton han fick själv klippa av alla sina nappar när han var 2,5 år och sen när han ville ha fick han en utan sugdel så han slutade oxå.
    Jag är så grym :(
    Diana

    SvaraRadera
  2. Ja fyyyyyy Diana vad elak du är ;)/ Vickie

    SvaraRadera