söndag 7 november 2010

KAOSHELG men lugn i Röbäck.

Fy fn vad det är jobbigt med helg!! Att klä på grabbarna för att gå ut är en utmaning.
De springer mest omkring o busar, skriker osv när jag ska klä dem. Om de inte springer omkring och skriker, bråkar, puttas och slåss vill säga...

Jag fångar in en, tar på kläder och när jag tagit fast nästa så har den första klätt av sig igen och springer runt o skriker. Jag sätter in dem på sina rum men de kommer ut igen eller så springer de mellan rummen o busar eller bråkar medans jag klär den 3:e...

Att vara inne med dem är lixom inget alternativ, det är alldeles för påfrestande.. VARFÖR kan de inte leka lugna lekar?? De kan ju det om någon av oss sitter med men är man själv och ska klä dem så kan jag ju bara klä en åt gången! Eller när jag ska laga mat när jag är själv! Det är i stort sett omöjligt, jag hinner inte ens till köket innan de slåss eller skriker.
JAG BLIR KNÄPP!!!!! Johan som brukar vara lugnet själv tappar även han tålamodet nu då det är så jäkla stökigt/bråkigt och jobbigt hemma!

Igår slutade det med att jag skrek lika mycket som barnen och grät om vartannat - jag ORKAR INTE, och barnen blir ju såkart bara värre när de känner att jag inte orkar.




Till sist tog iaf jag, Max o Eddie oss iväg till Röbäck. Mille fick följa med J till farmor o farfar ist. Grabbarna lekte med Oscar och jag o Ann fick surra. När Eddie o Miranda somnat efter lunch fick Max o Oscar pyssla, de hade jätteskoj och jag ser fram emot att kunna göra mer sånt hemma med barnen. Jag älskar verkligen att pyssla men oftast slutar det inte bra så det är inte så ofta vi gör det..

Max o Oscar målar med fingerfärger och glitterlim!

Dags för lite fika!

Max skulle sova över hos Oscar igår, FÖRSTA GÅNGEN hos en kompis men vi fick hämta hem honom igår kväll. Jag hade en stark känsla av att det skulle bli så men han fick ju försöka iaf!

TACK Ann för god lunch o fika igår!!  Och för att Max skulle få sova över! Alltid lika skönt att komma till er!


Idag har det inte direkt varit bättre/lugnare... Men Mille har åkt till mormor o morfar så eftermiddagen kommer att bli lugnare iaf!!

Nu ska vi ANDAS o ladda medans grabbarna sover!

Känner mig verkligen hemsk som klagar över hur jobbigt det är med barnen... Speciellt när jag tänker  på mina vänner som har det fruktansvärt tufft då de så gärna vill ha barn men det inte fungerar.. Har ju själv varit där och vet hur fruktansvärt jobbigt det är!! TÄNKER PÅ ER!!  

Jag älskar våra barn över allt annat och är verkligen sååå glad över att vi har lyckats få 3 fina pojkar men ska det vara så här?? Ska det mest handla om att ÖVERLEVA vardagen med dem de flesta dagar??
Det är klart att det blir lättare ju äldre de blir och jag hoppas att min ork blir bättre snart!

Vi tyckte att vi måste börja med att förändra oss själva, att vi ska göra på ett annat sätt så det blir bättre här hemma. Nu har vi haft hjälp av SMÅBARNSTEAMET i snart ett år och det har blivit bättre - mycket bättre men sådana här helger/dagar kan jag gärna vara utan!! 


Ha en trevlig söndag!

Kram

4 kommentarer:

  1. Känner så med dig!
    Här hemma är det KAOS när vi kommer hem från dagis. Dom testar mig HELA tiden. Jag blir TOOOKIG snart :(
    Jag vet inte hur jag ska klara det här helt själv. Ska jag låta barnen vara hos sin pappa varannan vecka istället för varannan helg? Eller är dom fortf för små för det? Vad tror du? Kram Vickie

    SvaraRadera
  2. Hej Linda!
    Jag har känt samma sak. Jag klagar över mina barn att de är jobbiga och går mig på nerverna men jag älskar dom över allt annat, så klart! men man måste få ur sig det man känner för att kunna få ny energi till de små, tycker jag! Påklädnings situatinen känner jag igen, men den har blivit mycket bättre då jag "hotat" den äldre att då får du vara inne och lämnat honom inne. En ledsen storebror har då klätt på sig och kommit med ut....men det funkar inte på alla.

    Kämpa på Linda, Styrkekramar från Mig

    Hanna

    SvaraRadera
  3. Tack allihop!

    Vickie: Jag tror absolut INTE att de är för små för att vara hos sin pappa varannan vecka!! Såklart ska det gå lika bra att vara hos pappa men jag vet ju hur du har haft det med ditt ex..
    MEn för att du ska orka är väl det en kanonbra lösning. Prova och se hur det går! Han har ju lika stort ansvar för barnen, eller hur! Även om han själv kanske inte tycker det...

    Hanna: Skönt att höra att man inte är ensam! Vi har oxå hotat den äldsta men det biter inte riktigt, jag har gått till dagis med honom naken mitt i vintern, bara stoppat ner honom i en åkpåse i vagnen..
    problemet är nog mest att när jag klär en så finns det 2 till som kan bråka o springa runt o skrika.. Fick ett tips av en kompis igår! Jag ska sätta fast dem jag inte klär i sele i hallen så får de helt enkelt lära sig att sitta o vänta där!!
    Vi har alltid skickat ut den/de som är färdigklädda men nu när vi dränerar och det är öppet på flera ställen i staketet går inte det heller!

    Kram på er!!
    /linda

    SvaraRadera