tisdag 1 mars 2011

Trappmålning..

Jag tycker att det är riktigt sjog att fixa o grejja hemma men nu har jag haft en LÅNG paus från allt vad renovering heter. Trots att det är så roligt tar det ju lite energi.

Samtidigt har det många gånger varit min tillflykt att få måla en vägg el dyl och bara lämna allt bråk mellan barnen till J, svärmor el mamma!

Men för ett tag sedan började jag känna suget igen efter att hålla penseln... När vi målade om gillestugan och trappen förra hösten lämnade vi själva trappstegen då vi hade tänkt lägga samma golv där som vi har lagt på övervåningen. Nu bestämde vi oss ist för att måla - betydligt enklare!!

Tidigare skulle jag ha kört på o tvättat, skrapat, målat osv som en tok. bara för att det är så jäkla skoj.. MEN nu har jag lärt mig hur jag ska hushålla med min energi! Jag målartvättade en kväll när barnen somnat. Sedan skrapade jag bort färgen jag sölat lite eftersom, har tagit några trappsteg i taget. Jag har ju lärt mig nu hur viktigt det är med pauser och att BEGRÄNSA MIG. Jag bestämmer innan att göra tex 3 trappsteg, vilket inte alls tar lång tid, och jag gör inte mer heller just då!!

Skulle aldrig ha gått för några månader sedan -  då hade jag fortsatt tills jag var klar och inte kännt efter hur trött jag var..¨



När Max var sjuk en vecka i Januari och han var lite uttråkad började vi måla trappstegen. Han tyckte att det var grymt roligt och han kände sig verkligen stolt som målat trappen med mamma!!


Max målar trappen


Jag kände inte alls någon brådska över att bli klar med målningen heller och det känns verkligen sååå skönt att jag kommit så långt med mig själv!!



Trappen färdigmålad!

Nu är det ju många veckor sedan målningen blev klar och vi har påbörjat nästa projekt sedan länge...
Det saknas fortfarande 2 lister till trappen och en ledstång att hålla sig i (den gamla kastade vi då den var så ful). Vi har även tänkt sätta något längst ut på trappstegen så man inte ska ramla så lätt, trappen är väldigt brant o rätt svår att gå i..  Jag har ju lyckats ramla ordentligt i den o jag vill helst inte göra om det..



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar