torsdag 24 november 2011

Mumma

Igår bakade jag en hel drös med LUSSEBULLAR!! Det är ju bara Såååå gott!!

Inser dock att jag skulle behöva en frys med hänglås... Jag hoppas det finns några kvar på söndag iaf då det är FÖRSTA ADVENT!!

Annars är det väl iof bara att baka mer 

Ha en trevlig kväll! Här ska bara mysas framför brasan med lite lussebullar!

KRAM Linda

Här kommer receptet på lussebullarna!

150 g smör (anv bara äkta smör när jag bakar bullar)
5 dl mjölk
50 g jäst
1 ½ dl socker
ca 14 dl vetemjöl
2 pkt saffran
1 ägg


Smält smör o blanda i mjölk, värm till fingervarmt
Stöt saffran med en sockerbit i mortel o blanda ut det i degspadet

Rör ut jästen med lite av degspadet, blanda sedan i resten av ingredienserna.

Jäs 30-40 min under bakduk

Gör lussekatterna o lägg på plåt för att jäsa i 30-40 min

Tryck ner russin o pensla med uppvispat ägg

Grädda i 5-10 min i 225 grader!


Jag gör alltid dubbel sats när jag lix bakar för det räcker ju ändå inte särskilt länge...



2 kommentarer:

  1. Hej! Du får gärna dela med dig på bloggen utAV ditt recept. Tycker ofta lussekatter brukar vara torra.Har aldrig försökt själv./Helena

    SvaraRadera
  2. Hej o FÖRLÅT att jag är så urbota dålig på att svara på inläggen här!! Delar gärna med mig av receptet! Ska ta o lägga in det i själva inlägget!

    Kram Linda

    SvaraRadera